Selamat Datang Ke Laman UTHMbloggers "Suara Mahasiswa dan Mahasiswi UTHM"
Photobucket

PERHATIAN

KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI UTHM YANG INGIN MELETAKKAN BLOG KELAB DI UTHMBLOGGERS INI, BOLEHLAH MEHANTAR URL BLOG TERSEBUT DI CHATBOX.


Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket debat uthm Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Majlis Penyerahan Projek

BATU PAHAT 16 Mac - Sistem Perakaunan Seragam (Saga) yang diperkenalkan kepada 12 agensi kerajaan pada 2005 memberikan impak berkesan apabila banyak kerja berjaya diselesaikan dalam waktu singkat berbanding pelaksanaan secara manual.

Akauntan Negara, Datuk Mohd. Salleh Mahmud berkata, sebagai contoh, menerusi sistem itu tempoh sesuatu pembayaran yang sebelum ini mengambil masa 30 hari dapat dipendekkan kepada 14 hari.

''Tahap integriti maklumat kewangan agensi terbabit pula berjaya dipertingkatkan melalui proses kerja lebih mudah dan telus,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan Projek dan Anugerah Agensi Fasa 1 Saga Bagi Agensi Kerajaan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), di sini baru-baru ini.

Menurutnya, sistem perakaunan yang lengkap dan berintegrasi penting bagi memenuhi tuntutan kerja di agensi yang semakin meningkat.

Ekoran itu, katanya, setiap ketua sesebuah agensi perlu meningkatkan usaha untuk mengenal pasti, menilai dan mengkaji semua amalan masa kini bagi meningkatkan kecekapan sistem.

''Ini termasuk prosedur kerja utama, peraturan dan piawaian perakaunan yang diguna pakai, peralatan dan tahap kemahiran pegawai,'' katanya.

Selain itu, menurut beliau, pegawai serta kakitangan agensi juga perlu terus komited dalam meningkatkan lagi keberkesanan penggunaan sistem.

''Penerapan budaya untuk menambah baik kualiti serta kemahiran diri harus diteruskan dengan mengikuti pelbagai latihan serta program pembelajaran,'' katanya.

Sumber : Utusan Online

0 comments:

Since 21 Januari 2009

JOM KLIK
JOM KLIK