Selamat Datang Ke Laman UTHMbloggers "Suara Mahasiswa dan Mahasiswi UTHM"
Photobucket

PERHATIAN

KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI UTHM YANG INGIN MELETAKKAN BLOG KELAB DI UTHMBLOGGERS INI, BOLEHLAH MEHANTAR URL BLOG TERSEBUT DI CHATBOX.


Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket debat uthm Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

UTHM bantu penduduk

BATU PAHAT: Kajian awal menunjukkan sebahagian kawasan di daerah ini mungkin akan lenyap daripada peta Johor, jika tindakan segera tidak diambil bagi mengatasi masalah hakisan yang semakin serius di kawasan berkenaan.

Berikutan itu, kira-kira 30,000 penduduk beberapa kampung sepanjang pantai antara Rengit hingga Semerah kini berada dalam keadaan ketakutan serta bimbang dengan keselamatan mereka.

Bagi penduduk di Parit Botak, Kampung Sungai Punggor, Kampung Sri Pantai, Kampung Sungai Lurus, Kampung Parit Balak, Kampung Teluk Wawasan dan Parit Bakong serta Kampung Parit Simin, mereka kini pasrah dengan kejadian yang berlaku di kawasan berkenaan kerana mereka tidak mampu untuk mengatasinya.

Petanda awal dapat dilihat dengan jelas, apabila beratus hektar kawasan daratan di kampung terbabit sudah bertukar menjadi sebahagian laut Selat Melaka.

Antara kawasan dikesan paling teruk terjejas adalah Kampung Sungai Punggor Laut serta Kampung Sungai Lurus yang menyebabkan kira-kira satu kilometer kawasan daratan terhakis dan bertukar menjadi laut.

Dekan Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar, Universiti Tun Hussein Onn (UTHM), Prof Dr Abdul Aziz Abdul Samad, berkata pemerhatian awal pihaknya mendapati masalah hakisan di tempat terbabit berpunca daripada arus atau ombak laut kuat serta keadaan tanah pantai yang tidak kukuh.

P/S : Berita selanjutnya di http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Wilayah/20090310101824/Article

2 comments:

March 12, 2009 at 5:07 PM Anonymous

UTHM POWER !!!

March 12, 2009 at 5:52 PM Anonymous

semoga usaha membantu masyarakat ini akan diteruskan lagi dimasa akan datang
TAHNIAH UTHM

Since 21 Januari 2009

JOM KLIK
JOM KLIK