Selamat Datang Ke Laman UTHMbloggers "Suara Mahasiswa dan Mahasiswi UTHM"
Photobucket

PERHATIAN

KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI UTHM YANG INGIN MELETAKKAN BLOG KELAB DI UTHMBLOGGERS INI, BOLEHLAH MEHANTAR URL BLOG TERSEBUT DI CHATBOX.


Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket debat uthm Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

UTHM komersial Kuik Wall

JOHOR BAHRU 12 April - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) berjaya mengkomersialkan hasil penyelidikan terbarunya yang dikenali sebagai Kuik Wall dalam pasaran sektor pembinaan negara.

Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin berkata, ia dikomersialkan dengan kerjasama pintar bersama syarikat dari Sabah, Supracoat (Sabah) Sdn. Bhd. selepas Kuik Wall dipatenkan.

"Pihak universiti menaruh keyakinan yang tinggi bahawa produk ini akan dapat diterima secara meluas oleh para pemaju projek-projek pembinaan memandangkan ia dapat mengurangkan kos pembinaan selain kualitinya yang lebih baik berbanding material binaan lain," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Mohd. Noh berkata, Kuik Wall yang berteraskan konsep Precast Composite Wall System itu adalah hasil kajian pelopor dan penyelidik, Prof. Madya Dr. Lee Yee Loon dari Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar UTHM.

Yee Loon berkata, produk itu amat sesuai digunakan untuk kerja-kerja pembinaan di kawasan tanah lembut kerana ia merupakan bahan konkrit yang hampir separuh lebih ringan dari blok konkrit biasa di pasaran ketika ini.

Beliau memberitahu, ia dihasilkan dengan kaedah penyerapan buih ke dalam campuran simen dan pasir.

"Produk ini bukan sahaja berjaya menjimatkan kos bahan mentah tetapi juga berupaya menjimatkan masa pembinaan sebuah bangunan," jelasnya.

Menurutnya, beratnya yang minimum membolehkan pihak industri binaan menghasilkan blok konkrit yang lebih besar daripada saiz batu blok biasa.

Sumber : Utusan Online

2 comments:

January 26, 2010 at 11:15 PM Unknown

salam...sy student politeknik kota bharu...sy berminat utk membuat kajian trhadap kuik wall...
siapakah yg perlu sy hubungi utk mndptkn maklumat brkenaan kuik wall?

July 13, 2010 at 4:56 PM Anonymous

Sila panggil saya 0127533135

Since 21 Januari 2009

JOM KLIK
JOM KLIK