Selamat Datang Ke Laman UTHMbloggers "Suara Mahasiswa dan Mahasiswi UTHM"
Photobucket

PERHATIAN

KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI UTHM YANG INGIN MELETAKKAN BLOG KELAB DI UTHMBLOGGERS INI, BOLEHLAH MEHANTAR URL BLOG TERSEBUT DI CHATBOX.


Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket debat uthm Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

UTHM kuarantin, saring pelajar antarabangsa seminggu

BATU PAHAT 27 Jun - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) mengambil langkah berjaga-jaga terhadap virus influenza A (H1N1) dengan meletakkan pelajar antarabangsa di kolej kediaman mereka selama seminggu sebelum dibenarkan masuk ke kampus.

Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin berkata, dalam masa seminggu itu mereka akan menjalani pemeriksaan kesihatan setiap hari pada pukul 9 pagi dan 9 malam oleh Pusat Kesihatan UTHM dan tidak dibenarkan keluar.

''Jika ada antara mereka yang menunjukkan tanda-tanda terkena jangkitan, mereka akan terus dihantar ke Hospital Batu Pahat (HBP) untuk rawatan lanjut," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyerahan cek bernilai RM5,000 kepada Utusan Melayu (M) Berhad sebagai tajaan 2,250 naskhah akhbar Kosmo! dan 2,000 naskhah akhbar Mingguan Malaysia sempena pendaftaran pelajar baru UTHM sesi 2009/2010 esok.

Menurutnya, pelajar dari negeri-negeri lain termasuk Sabah dan Sarawak yang baru pulang dari luar negara akan diletakkan di kediaman mereka selama seminggu.

Bagi pelajar yang dari kawasan berdekatan pula, katanya, seperti di daerah ini diminta menangguhkan dahulu pendaftaran selama seminggu dan diminta berehat di rumah sahaja.

Mohd. Noh berkata, tindakan itu merupakan langkah proaktif yang diambil agar H1N1 tidak menular ke dalam kampus.

Bagaimanapun, katanya, setiap pelajar yang menangguhkan pendaftaran diminta menghubungi pihak universiti untuk tindakan selanjutnya.

Menurutnya, pendaftaran pelajar baru UTHM akan bermula esok dan setiap pelajar yang mendaftar akan menjalani ujian saringan bagi memastikan mereka benar-benar sihat sebelum memasuki kampus.

Tambah beliau, buat masa ini terdapat 2,500 pelajar yang tinggal di dalam kawasan kampus dan 5,000 lagi pelajar tinggal di luar kampus.

Sumber: Utusan Online

0 comments:

Since 21 Januari 2009

JOM KLIK
JOM KLIK