Selamat Datang Ke Laman UTHMbloggers "Suara Mahasiswa dan Mahasiswi UTHM"
Photobucket

PERHATIAN

KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI UTHM YANG INGIN MELETAKKAN BLOG KELAB DI UTHMBLOGGERS INI, BOLEHLAH MEHANTAR URL BLOG TERSEBUT DI CHATBOX.


Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket debat uthm Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

39 dikuarantin

BATU PAHAT 28 Jun - Seramai 39 penuntut baru dari enam buah negara dikuarantin seminggu sebelum dibenar mendaftarkan diri di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), di sini bermula hari ini.

Pegawai Perhubungan Awam UTHM, Shafry Salim berkata, mereka dikuarantin di sebuah bangunan khas di luar kampus bagi mengelakkan penularan virus influenza A (H1N1) dan hanya dibenarkan mendaftar selepas tamat tempoh yang ditetapkan.

Menurutnya, mereka terdiri daripada 30 pelajar dari Yemen, lima dari Somalia dan masing-masing seorang dari Chad, Mesir, Palestin dan Libya.

"Mereka ditempatkan di bangunan tersebut sebaik sahaja tiba untuk mendaftar pagi ini," katanya ketika ditemui sempena pendaftaran penuntut baru universiti itu di sini hari ini.

Menurut Shafry, empat penuntut tempatan diarah pulang ke kampung masing-masing dan kembali untuk mendaftar minggu depan kerana didapati demam.

Beliau berkata, tindakan itu bagi memastikan kesemua penuntut baru bebas daripada virus tersebut.

Mengenai jumlah penuntut baru UTHM sesi ini, beliau berkata, seramai 2,600 tempat ditawarkan dan hingga pukul 4 petang ini 2,000 orang telah mendaftar.

Sementara itu, Aziz yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri menghargai tindakan UTHM melakukan pengimbasan ke atas semua penuntut baru dalam usaha membendung penularan H1N1.

"Ini dapat membendung wabak tersebut daripada merebak di kalangan masyarakat Parit Raja," katanya.

Beliau menggesa penuntut yang baru kembali dari luar negara agar lebih bertanggungjawab dengan membuat pengakuan secara jujur kepada pihak UTHM sebelum mendaftar.

"Ini untuk kebaikan semua pihak terutamanya warga UTHM dan penduduk sekitarnya," katanya.

Sumber : Utusan Online

0 comments:

Since 21 Januari 2009

JOM KLIK
JOM KLIK